Evaluering av Bondens marked 2006 - 11200642
Slutt: des 2006
Start: jan 2006
Data og resultater fra en evaluering utført av NILF i 2003/2004 skal inngå som grunnlag for arbeidet. Det skal også bygges på relevante tidligere undersøkelser og erfaringer fra andre land.
Organisering
Evalueringen ledes av SIFO og utføres i samarbeid mellom SIFO og NILF. SIFO vil ha hovedansvaret for forbruker/kundeundersøkelsen og vil knytte arbeidet til pågående forskningsprosjekter om forbrukerholdninger i matmarkedet, lokal mat og hvordan forbrukere også handler politisk. NILF vil ha hovedansvaret for produsentundersøkelsen og vil knytte denne til et pågående strategisk forskningsprogram om entreprenørskap i landbruket.
Nytteverdi
Prosjektresultatene antas å ha stor direkte nytteverdi for Bondens marked sentralt, videreutvikling av de lokale markedene, for de om lag 600 bedriftene som deltar som selgere og for potensielle deltakere blant produsenter av nisjemat.
Resultatene vil også bidra til å øke kunnskapen om:
- Ulike forbrukeres holdning til lokale nisjeprodukter.
- Markedskanalens betydning for kvalitetsopplevelsen.
- Kollektive markedsføringstiltak som arena for læring, nyskaping og produktutvikling.
- Ringvirkninger av nye markedskanaler for nisjematbedrifter.
Prosjektmedarbeidere
Anne Moxnes Jervell Sigurd Bergflødt Ingri Osmundsvåg Hanne Torjusen Gunnar VittersøStatus | Avsluttet |
Start- og sluttdato | 01.01.2006 - 31.12.2006 |
Prosjektleder | Arne Dulsrud |
Data og resultater fra en evaluering utført av NILF i 2003/2004 skal inngå som grunnlag for arbeidet. Det skal også bygges på relevante tidligere undersøkelser og erfaringer fra andre land.
Organisering
Evalueringen ledes av SIFO og utføres i samarbeid mellom SIFO og NILF. SIFO vil ha hovedansvaret for forbruker/kundeundersøkelsen og vil knytte arbeidet til pågående forskningsprosjekter om forbrukerholdninger i matmarkedet, lokal mat og hvordan forbrukere også handler politisk. NILF vil ha hovedansvaret for produsentundersøkelsen og vil knytte denne til et pågående strategisk forskningsprogram om entreprenørskap i landbruket.
Nytteverdi
Prosjektresultatene antas å ha stor direkte nytteverdi for Bondens marked sentralt, videreutvikling av de lokale markedene, for de om lag 600 bedriftene som deltar som selgere og for potensielle deltakere blant produsenter av nisjemat.
Resultatene vil også bidra til å øke kunnskapen om:
- Ulike forbrukeres holdning til lokale nisjeprodukter.
- Markedskanalens betydning for kvalitetsopplevelsen.
- Kollektive markedsføringstiltak som arena for læring, nyskaping og produktutvikling.
- Ringvirkninger av nye markedskanaler for nisjematbedrifter.